Het is fijn dat tegenwoordig steeds meer mensen zich bezighouden met hun gezondheid, ze bewegen meer (door bijv. te wandelen en/of fietsen), ze gaan vaker sporten, eten gezond en ze proberen zich voldoende te ontspannen. Soms kan het dan toch gebeuren dat het sporten voor problemen gaat zorgen, het herstel blijft achter, je blijft pijn houden en soms krijg je last van blessures. Vaak heeft dit te maken met je belastbaarheid, de belasting v/d sportactiviteit moet in balans zijn met de belastbaarheid van je lichaam. Het kan zijn dat je belastbaarheid verminderd is doordat je bijv. een griepje hebt gehad, slecht slaapt, misschien loopt het op je werk of thuis niet zo fijn, of je hebt last van stress. Dit zijn allemaal factoren die veel van je eisen

Massage draagt bij aan je gezondheid.

Door massage wordt bijv. je stofwisseling verbeterd, waardoor weefsels en organen beter kunnen functioneren; je afweersysteem wordt versterkt doordat er een snellere afvoer is van overtollig vocht en afvalstoffen via de lymfe- en bloedvaten; er treedt een vermindering plaats van herstelbelemmerende factoren zodat herstel kan gaan plaatsvinden. Tevens wordt er na een massage  een stijging gemeten van hormonen als:

Oxytocine:(komt o.a.vrij bij aanraken, massage) het zorgt voor ontspanning, vermindert stress, verlaagt je bloeddruk

Serotonine: vermindert pijn, stress, angst, het zorgt ervoor dat je je prettig voelt

Dopamine: speelt een belangrijke rol in het ervaren van geluk, blijdschap, genot en welzijn

Endorfines: pijnstillend

 

Doordat deze hormonen vrijkomen voel je je fijn, verbetert je stemming waardoor negatieve gevoelens, spanning, stress naar de achtergrond verdwijnen, je voelt je beter, energieker, meer

ontspannen, slaapt beter. Voldoende redenen om je je laten masseren