Damen Beauty & Body
Huid en lichaam in conditie

Sportmassage

De benaming sportmassage zou de indruk kunnen wekken dat enkel sportmensen of –sportbeoefenaars gemasseerd mogen worden. Deze veronderstelling is onjuist. Iedereen kan in aanmerking komen voor een massage. Er wordt altijd alleen gemasseerd op een gezond persoon. 

Sportmassage: het verbeteren of het behouden van de lichamelijke conditie en/of het wegnemen, verminderen van spiervermoeidheid, spierpijn, spierverhardingen, spierknopen, verhoogde of verlaagde spierspanning, verklevingen en afvalstoffen:

Preparatief/voorbereidend:                                                                                                    De sporter wordt lichamelijk en geestelijk voorbereid op de komende wedstrijd. Vóór het leveren van een prestatie moet het lichaam opgewarmd worden d.m.v. een  goed warming-up. Een sportmassage stimuleert de doorbloeding in huid en spieren en kan helpen de spieren op de juiste spierspanning te brengen. Een (voorbereidende) sportmassage kan door sporters, naast fysieke doel, ook gebruikt worden om zich mentaal voor te bereiden

Preventief/voorkomend:                                                                                                         Ter voorkoming van blessures. Doordat de doorbloeding en stofwisseling gestimuleerd wordt, wordt het weefsel beter voorzien van voedingsstoffen en zuurstof  (en ontdaan van afvalstoffen). Er kan hierdoor een verbetering ontstaan in bewegingsuitslagen en coördinatie waardoor de kans  op het ontstaan van blessures wordt verminderd.

Curatief/genezend-herstellend.                                                                         Deze massage wordt na de sportinspanning gegeven en dient om de spieren te ontwateren, de tonus van de spier te verlagen en afvalstoffen sneller af te voeren. Door deze massage worden stoornissen als spiervermoeidheid, spierpijn bestreden en herstelprocessen ondersteund.  Er worden ontspannende ontwaterende grepen toegepast.

Soorten sportmassage: hierbij is het tijdstip v/d massage t.o.v. de sportprestatie de bepalende factor:

1: Activiteitsmassage:        

Preactiviteit (voor prestatie) Doel: beteren doorbloeding van de weefsels (preperatief/preventief). 

Interactiviteit (tijdens prestatie). Doel: wegwerken vermoeidheid (curatief), verbeteren doorbloeding (preparatief/preventief); 

Postactiviteit (na prestatie) Doel: afvoer/wegwerken afvalstoffen en vocht (curatief/dehydratie)


2: Passiviteitsmassage:                                                                                             Wanneer er niet gesport (kan) worden. Bijvoorbeeld tijdens een blessurestop. Een passiviteitsmassage wordt  toegepast  als de sporter tijdelijk zijn sport niet kan beoefenen, met als doel verlies van conditie zoveel mogelijk tegen te gaan; Of in het gesloten seizoen. Een passiviteitsmassage kan ook worden toegepast in geval van overtraining, dit is een verstoring van het evenwicht tussen arbeid en rust.